Missie

Mijn passie: leren en ontwikkelen. Het verschil maken, zichtbaar en jezelf zijn. Vanuit deze drijfveren begeleid ik leidinggevenden in het onderwijs. Als schoolleider heb je een belangrijke spilfunctie. Jouw groei is de hefboom voor de groei van je team, de organisatie en misschien wel het belangrijkste: je leerlingen of studenten.

Investeren in jouw ontwikkeling is investeren in jouw school! 

Mijn achtergrond

Begeleiding van studenten en professionals staat centraal in mijn loopbaan. 15 jaar werkte ik met plezier in het MBO onderwijs voor verschillende opleidingen gericht op welzijn, zorg en onderwijs. 

In mijn Master Human Organizational Behaviour (Begeleidingskunde) verdiepte ik mij op het gebied van coaching op individueel-, team- en organisatieniveau. Het bracht mij taal, kennis en vaardigheden om het verschil te maken. Ik genoot enorm. 

Ernst & Eigen

Ernst & Eigen, ontwikkeling van mens en organisatie is een volgende, logische stap. Ernst & Eigen biedt mij speelruimte om begeleiding te bieden op mijn eigen wijze. Gericht op leidinggevenden in het onderwijs. Met mijn diensten geef ik invulling aan mijn slogan: bezieling het onderwijs in, werkstress het onderwijs uit. 

Op welke manier mijn slogan raakvlakken heeft met mij wie ik ben vind je hieronder. 

ernsteigen logo

Er is één ding op de wereld
Wat je nooit mag vergeten
Wanneer je alles vergeet,
Maar dat ene niet,
Dan hoef je nergens zorgen over te maken.
Maar wanneer je overal aandenkt,
Alles doet en niets vergeet,
Behalve dat ene,
Dan heb je eigenlijk niets gedaan
(Rumi, dichter)

tineke ernst

Meer dan een luisterend oor

Als taakhouder personeel voerde ik verschillende gesprekken met professionals die werkdruk ervaren. Soms voelde ik mij machteloos, want ik kon voor mijn gevoel weinig betekenen. Het bleef vaak bij een luisterend oor, waardevol, toch voelde het niet bevredigend. De ‘oplossing’ voor werkstress door werkdruk werd bij het individu gezocht. De vraag: “wat doen we met elkaar?” werd niet gesteld. Nu zie ik verschillende mogelijkheden om het gesprek te voeren én werkstress te verlagen. Deels houden we werkdruk samen in stand. Niemand wenst dat een leerkracht thuis komt te zitten vanwege werkstress. Of dat professionals het onderwijs verlaten vanwege werkstress. Toekijken voelt voor mij niet goed, ik wil van betekenis zijn. Herkenbaar? 

Je tonen als mens

Er zijn verschillende leiderschapsstijlen. Ik geloof in een stijl van gelijkwaardigheid, kwetsbaarheid tonen, je laten raken, open staan voor ontwikkeling, tijd nemen voor reflectie. Je tonen als mens! Leidinggeven vraagt om een krachtige persoonlijkheid en zichtbaar, jezelf zijn! Je bent een voorbeeld. 

Meer dan een luisterend oor

Als taakhouder personeel voerde ik verschillende gesprekken met professionals die werkdruk ervaren. Soms voelde ik mij machteloos, want ik kon voor mijn gevoel weinig betekenen. Het bleef vaak bij een luisterend oor, waardevol, toch voelde het niet bevredigend. De ‘oplossing’ voor werkstress door werkdruk werd bij het individu gezocht. De vraag: “wat doen we met elkaar?” werd niet gesteld. Nu zie ik verschillende mogelijkheden om het gesprek te voeren én werkstress te verlagen. Deels houden we werkdruk samen in stand. Niemand wenst dat een leerkracht thuis komt te zitten vanwege werkstress. Of dat professionals het onderwijs verlaten vanwege werkstress. Toekijken voelt voor mij niet goed, ik wil van betekenis zijn. Herkenbaar? 

Je tonen als mens

Er zijn verschillende leiderschapsstijlen. Ik geloof in een stijl van gelijkwaardigheid, kwetsbaarheid tonen, je laten raken, open staan voor ontwikkeling, tijd nemen voor reflectie. Je tonen als mens! Ik heb ook de andere kant ervaren. Een autoritaire stijl van leidinggevenden, met weinig reflectie, negatieve overtuigingen zonder systemisch te denken/kijken. Dit stagneert groei en roept angst op. Leidinggeven vraagt om een krachtige persoonlijkheid en zichtbaar, jezelf zijn! Je bent een voorbeeld. 

Intuïtief aansluiten

Lang geleden kreeg ik een compliment van een collega: “jij coacht studenten zo professioneel en het lijkt vanzelf te gaan, hoe doe je dat?” Ik weet niet meer wat ik antwoordde, ik voelde verlegenheid. Hoe deed ik dat? Op mijn gevoel? Dat durfde ik niet te zeggen, want wie nam dat nou serieus? Daarnaast gebruikt ik wel degelijk theoretische kennis. Er volgden meer complimenten hoe ik intuïtief aansloot bij de ander of ‘wist’ wat de ander nodig had. Door mij te hierin te verdiepen kon ik er taal aangeven, het ondertitelen. Mijn intuïtie is onderdeel van mijn professionaliteit. Dat levert mij veel op. Werkflow, werkplezier, oprecht verbinden met de ander, luisteren op een dieper niveau, et cetera. De kracht die intuïtie brengt is enorm! Gebruik je intuïtie als leidinggevende en je maakt het verschil. Nieuwsgierig? 

Het grootste kapitaal

Een professional die in zijn/haar kracht staat, maakt het verschil voor de leerlingen/studenten en de school! Desalniettemin heb ik ervaren dat het welzijn van professionals vaak niet op de eerste plaats staat. Dat vind ik pijnlijk. Ik zie de professional in de organisatie als het grootste kapitaal van de organisatie. Investeren in de professionals betekent groeien en ontwikkelen als organisatie. Jij kan het verschil maken!

Verbinden versus autonomie

Ik ben opgegroeid in een kleine gemeenschap in Friesland, op het platteland te midden van natuur. ‘Samen’ en ‘verbinden’ waren belangrijke waarden in de gemeenschap én mijn opvoeding. Hiervan heb ik de kracht ervaren; bewustwording dat mijn acties invloed hebben op de ander. Ik heb hiervan ook de beperking ervaren; verlies van autonomie. Belangrijke waarden in mijn begeleiding zijn autonomie en verbinding. Autonomie en  eigenaarschap voor je eigen leerproces. Vanuit verbinding met jezelf, je team, je school etc. 

Natuur

Je kunt mij vaak buiten vinden, in de natuur. Het geeft mij rust, inspiratie en helpt mij te luisteren naar mijn intuïtie. Ik voel mij één met de natuur en vermoed dat klachten ontstaan doordat veel mensen zijn gescheiden van de natuur. In mijn begeleiding neem ik jou graag mee de natuur in. Letterlijk of figuurlijk door jouw natuurlijk talent te etaleren. Een organisatie zie ik als levend systeem. Mijn missie is om een prettig systeem te creëren waar professionals alle ruimte krijgen om te schitteren.

Verbinden versus autonomie

Ik ben opgegroeid in een kleine gemeenschap in Friesland, op het platteland te midden van natuur. ‘Samen’ en ‘verbinden’ waren belangrijke waarden in de gemeenschap én mijn opvoeding. Hiervan heb ik de kracht ervaren; bewustwording dat mijn acties invloed hebben op de ander. Ik heb hiervan ook de beperking ervaren; verlies van autonomie. Belangrijke waarden in mijn begeleiding zijn autonomie en verbinding. Autonomie en  eigenaarschap voor je eigen leerproces. Vanuit verbinding met jezelf, je team, je school etc. 

Natuur

Je kunt mij vaak buiten vinden, in de natuur. Het geeft mij rust, inspiratie en helpt mij te luisteren naar mijn intuïtie. Ik voel mij één met de natuur en vermoed dat klachten ontstaan doordat veel mensen zijn gescheiden van de natuur. In mijn begeleiding neem ik jou graag mee de natuur in. Letterlijk of figuurlijk door jouw natuurlijk talent te etaleren. Een organisatie zie ik als levend systeem. Mijn missie is om een prettig systeem te creëren waar professionals alle ruimte krijgen om te schitteren.

tineke ernst

Loyaal – authentiek – creatief – gedreven – oprecht

tineke ernst

Duurzaamheid

Wat ik doe heeft invloed op de ander, de wereld. Duurzaam leven vind ik belangrijk. Bijvoorbeeld door de fiets te pakken (i.p.v. de auto), tweedehands kleding te dragen en te eten uit mijn eigen tuin. Duurzaamheid heeft voor mij te maken met nadenken over de vraag, wat laat ik achter? In mijn begeleiding neem ik mijn duurzaamheidsgedachte mee. Ik bied begeleiding met een structureel karakter. Waar jij ook op lange termijn mee geholpen bent. 

Vrije tijd

Dansen, lezen, op avontuur gaan (klein en groot), fietsen, yoga, wandelen zijn activiteiten die ik graag doe. Dit uit zich in mini-fietsvakanties met één van mijn kinderen en het lopen van het Pieterpad (lange afstandswandeling) met een vriendin. Het breng mij ruimte om mijn kennis en bewustzijn te vergroten. 

Met een moeder die in het primair onderwijs werkte en een vader als ondernemer heb ik een mooie mix. Ik heb alle vertrouwen dat ik mijn plek gevonden heb.

Sinds 2015 woont ik in Hattem, ik ben 39 jaar, getrouwd en moeder van 3 prachtige kinderen. 

Erkend

Ik ben erkend als organisatiebegeleider en supervisor bij het LVSCde beroepsvereniging voor professioneel begeleiders.

Duurzaamheid

Wat ik doe heeft invloed op de ander, de wereld. Duurzaam leven vind ik belangrijk. Bijvoorbeeld door de fiets te pakken (i.p.v. de auto), tweedehands kleding te dragen en te eten uit mijn eigen tuin. Duurzaamheid heeft voor mij te maken met nadenken over de vraag, wat laat ik achter? In mijn begeleiding neem ik mijn duurzaamheidsgedachte mee. Ik bied begeleiding met een structureel karakter. Waar jij ook op lange termijn mee geholpen bent. 

Vrije tijd

Dansen, lezen, op avontuur gaan (klein en groot), fietsen, yoga, wandelen zijn activiteiten die ik graag doe. Dit uit zich in mini-fietsvakanties met één van mijn kinderen en het lopen van het Pieterpad (lange afstandswandeling) met een vriendin. Het breng mij ruimte om mijn kennis en bewustzijn te vergroten. 

Met een moeder die in het primair onderwijs werkte en een vader als ondernemer heb ik een mooie mix. Ik heb alle vertrouwen dat ik mijn plek gevonden heb.

Sinds 2015 woont ik in Hattem, ik ben 39 jaar, getrouwd en moeder van 3 prachtige kinderen. 

Erkend

Ik ben erkend als organisatiebegeleider en supervisor bij het LVSCde beroepsvereniging voor professioneel begeleiders.

En jij?

Ondertussen heb ik van alles gedeeld over mijzelf. Ik ben benieuwd naar jou; wat is jou missie? Werk je in het onderwijs en wat drijft je? Wat brengt je hier? 

Deel gerust, want door ontmoeting ontstaat wijsheid! 

Je gegevens worden vertrouwelijk verwerkt volgens mijn privacyverklaring.

Scroll naar top